Historie

Op 30 september 1995 werd deze stellingkorenmolen officieel in gebruik gesteld na een grote restauratie. Men sprak toen van een mirakel want vijf jaar daarvoor stond er nog een troosteloze en zwaar vervallen molen in dit Friese plaatsje.
De Faenstermoune is niet alleen uit molen oogpunt interessant, het is feitelijk ook een industrieel monument. Vanaf het begin van de 20e eeuw wordt in een machine gedeelte naast de molen ook mechanisch gemalen, aanvankelijk d.m.v. een petroleum motor, later met dieselmotoren. Ook dit gedeelte is uiteindelijk behouden gebleven en weer helemaal bedrijfsvaardig.
In 1946 verloor de molen door een storm zijn gevlucht, kap en staart doordat de kleppen van het zelfzwichtsysteem dicht werden geblazen.
Momenteel wordt de molen regelmatig door vrijwillige molenaars bemalen.
De gietijzeren bovenas was afkomstig van de afgebrande Puurveense Molen te Kootwijkerbroek, in 2015 is tijdens de restauratie een nieuwe as gegoten. De oude as ligt tegenwoordig bij de nieuwe puurveense molen.
Eén maalstoel met kunstenen kan worden aangedreven door twee motoren, te weten: een 1-cilinder BRONS, tweetakt, 50 PK, bouwjaar 1933 en een 3-cilinder Diesel McLaren, bouwjaar 1943.